Jak skutecznie dochodzić odsetek od ZUS po wygranej sprawie?

W ostatnich miesiącach otrzymujemy coraz więcej pytań dotyczących odsetek od zaległych świadczeń wypłacanych przez ZUS. Jak wspomnieliśmy w poprzednim artykule: ZUS odmawia wypłaty odsetek po przegranych sprawach – czy ma do tego prawo? – Kancelaria Prawna Certus (kancelaria-certus.pl) – po wygranej sprawie z ZUS, ubezpieczony ma prawo do odsetek za opóźnienie od zaległych, niewypłaconych w terminie świadczeń.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma obowiązek nie tylko wypłacić odsetki za okres od dnia uprawomocnienia się wyroku do momentu wypłaty zaległych świadczeń, ale również powinien wypłacić ubezpieczonemu odsetki od każdego zaległego świadczenia, licząc je od dnia, w którym świadczenie powinno być wypłacone, aż do dnia faktycznej wypłaty.

Ważne! Odsetki nie muszą być wprost wskazane w wyroku! Często w orzeczeniach sądowych w sprawach przeciwko ZUS możemy przeczytać, że sąd zmienia decyzję ZUS, np. uznając, że ubezpieczony podlega ubezp. społecznym od określonej daty u danego płatnika składek. Sąd może również zasądzić koszty dla odwołującego się. Taka treść wyroku nie wyklucza możliwości dochodzenia odsetek od zaległych świadczeń ZUS!

Jak uzyskać zaległe odsetki od ZUS?

1. Wezwać ZUS do zapłaty odsetek.
2. Poczekać na decyzję ZUS.
3. W przypadku negatywnej decyzji – złożyć odwołanie do Sądu Rejonowego właściwego dla miejsca zamieszkania ubezpieczonego.

Należy jednak pamiętać, że ZUS może próbować się bronić, argumentując, że na etapie postępowania ubezpieczony utrudniał zgromadzenie materiału dowodowego, np. poprzez nieprzedstawienie wymaganych dokumentów. W takiej sytuacji sąd może uznać, że ubezpieczony przyczynił się do opóźnienia w ustaleniu wszystkich okoliczności w sprawie.

Jeśli ZUS wyda niekorzystną decyzję –  zachęcamy do kontaktu z Kancelarią Prawną Certus: certus@kancelaia-certus.pl

Autor: Aleksandra Warszewska