
Nowe przepisy dotyczące ubezpieczenia OC – co warto wiedzieć?
Zmiany w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wprowadziły istotne modyfikacje mające na celu ochronę poszkodowanych, ujednolicenie przepisów w Unii Europejskiej oraz dostosowanie polskiego prawa do Dyrektywy 2021/2118.
Najważniejsze zmiany:
1. Nowe definicje ruchu i wprowadzenia pojazdu do ruchu – obejmują każde użycie pojazdu zgodne z jego funkcją jako środka transportu, niezależnie od miejsca czy stanu pojazdu (ruchomy/nieruchomy).
2. Wyłączenie ubezpieczenia OC w sportach motorowych – dotyczy pojazdów używanych podczas zawodów, wyścigów czy pokazów w specjalnie wyznaczonych strefach, pod warunkiem wykupienia alternatywnego ubezpieczenia.
3. Minimalne sumy gwarancyjne – podniesiono limity do:
-
- 29 876 400 zł za szkody osobowe,
- 6 021 600 zł za szkody na mieniu.
4. Ochrona przed niewypłacalnością ubezpieczyciela – poszkodowani zyskali gwarancję wypłat odszkodowań z funduszy UFG lub PBUK, w zależności od miejsca zdarzenia.
5. Zakaz dyskryminacji przy wyliczaniu składek OC – narodowość właściciela pojazdu czy miejsce wcześniejszego zamieszkania nie mogą wpływać na wysokość składki.
6. Zaspokojenie roszczeń z wyczerpanych sum gwarancyjnych – UFG pokryje różnicę w przypadku starych umów (zawartych przed 11 grudnia 2009 r.).
7. Nowe zasady dotyczące państwa umiejscowienia ryzyka – państwem członkowskim umiejscowienia ryzyka będzie kraj rejestracji pojazdu lub planowanej rejestracji, według wyboru właściciela pojazdu. Zasada ta obowiązuje przez maksymalnie 30 dni od momentu zakupu pojazdu w innym państwie członkowskim UE.
Dlaczego wprowadzono zmiany?
Nowelizacja wdraża przepisy unijne, zwiększa ochronę poszkodowanych oraz eliminuje luki w polskim systemie ubezpieczeń komunikacyjnych. Wprowadzone regulacje są krokiem w stronę większej spójności przepisów w całej Unii Europejskiej.
Ustawa z 13 września 2024 r. weszła w życie 6 listopada 2024 r. i stanowi istotny krok w ochronie praw użytkowników dróg.