Kredytobiorcy muszą jeszcze poczekać na wyrok TSUE dotyczący bezumownego korzystania z kapitału

W dniu dzisiejszym tj. 12 października 2022 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przeprowadził rozprawę (sygn. akt C-520/21), na której rozpoznawał zapytanie Sądu Rejonowego w Warszawie, o to, czy w przypadku unieważnienia umowy o kredyt frankowy bankowi i kredytobiorcy należy się opłata za korzystanie z kapitału.

W praktyce chodzi o ewentualne wynagrodzenie dla banków od kredytobiorców za udostępnienie kapitału kredytu oraz odszkodowanie dla kredytobiorców za korzystanie przez bank z rat kredytowych, które klienci płacili w czasie trwania umowy.

Wyroku w dniu dzisiejszym nie było, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej czeka na opinię Rzecznika Generalnego, która ma zostać wydana do 16 lutego 2023 r., spodziewamy się, że wyrok TSUE może zapaść za 6 do 12 miesięcy.

Warto wspomnieć, że dotychczasowe orzecznictwo unijne jak i dotychczasowe orzeczenia polskich sądów jest przychylne kredytobiorcom, sądy oddalają pozwy składane przez banki za bezumowne korzystanie z kapitału.

Krajowe instytucje również stoją po stronie frankowiczów, swoje poparcie wyrazili m.in. UOKiK, Rzecznik Finansowy, Rzecznik Praw Obywatelskich oraz Ministerstwo Sprawiedliwości. Oficjalne stanowisko polskiego rządu w piśmie do TSUE również sprzyja kredytobiorcom. Biorąc pod uwagę powyższe, zakładamy, że wyrok który zapadnie przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, podtrzyma dotychczasowy prokonsumencki kierunek i będzie korzystny dla kredytobiorców.

Autor tekstu: Angelika Sikora