Odstąpienie od umowy sprzedaży zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa

Drogi Konsumencie, czy zdarzyło się Tobie/Twoim bliskim kupić pod wpływem emocji jakąś rzecz oferowaną przez akwizytora odwiedzającego dom czy też produkt oferowany na stronie internetowej? A dopiero po jakimś czasie naszła Cię refleksja czy aby na pewno potrzebujesz kolejnego sprzętu domowego? Nie wiesz co dalej…?

W takich przypadkach warto znać swoje prawa.

Art. 27 rozdziału 4 Ustawy Prawa konsumenta wskazuje, że każdy konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów!

Termin ten liczymy:

• dla umowy, w której rzecz miała zostać przekazana – od momentu przejęcia w posiadanie,
  • dla pozostałych umów – od dnia ich zawarcia.

Odstąpienie powinno nastąpić przez złożenie przedsiębiorcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Formularz takiego oświadczenia możemy znaleźć w załączniku do ustawy a my załączamy go tutaj: wzór formularza odstąpienia od umowy. Aby nie przegapić 14-dniowego terminu do odstąpienia należy wysłać je pocztą albo przekazać bezpośrednio sprzedawcy przed jego upływem.

Skutek takiego odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa jest taki, że umowę uważa się za niezawartą, czyli Strony muszą sobie zwrócić to, co nawzajem świadczyły:

• konsument odsyła towar,
  • a przedsiębiorca wpłaconą kwotę.

Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić konsumentowi wszystkie płatności wraz z kosztami dostarczenia rzeczy – niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Jeżeli jednak konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy w inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi dodatkowych kosztów.

Jako konsument niezwłocznie (jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym odstąpiłeś od umowy) jesteś zobligowany do zwrócenia rzeczy przedsiębiorcy lub przekazania jej osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Aby zwrócić rzecz – wystarczy ją odesłać np.: kurierem na odpowiedni adres.

Autor tekstu: Aleksandra Warszewska