PRAWO KONSUMENTA DO ODSTĄPIENIA OD UMOWY ZAWARTEJ NA ODLEGŁOŚĆ LUB POZA LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA
Gwałtowny rozwój handlu przez Internet przyczynił się w ostatnich latach do znacznego wzrostu liczby transakcji dokonywanych przez konsumentów w sieci. Uwzględniając wynikające z tego zagrożenia, ustawodawca wprowadził przepisy służące ochronie konsumentów m.in. w stosunkach z przedsiębiorcami, którzy prowadzą sklepy internetowe oraz świadczą usługi przez Internet.
O różnicach pomiędzy rozwiązaniem, wypowiedzeniem a odstąpieniem od umowy pisaliśmy już tutaj: https://kancelaria-certus.pl/rozwiazanie-wypowiedzenie-a-odstapienie-od-umowy/, teraz szerzej omówimy prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.
Prawo konsumenta do rezygnacji z umowyNajważniejszym uprawnieniem konsumenta jest możliwość odstąpienia w terminie 14 dni od umowy zawartej:
- na odległość, czyli np. umowy zawartej z przedsiębiorcą przez Internet,
- poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli np. umowy zawartej z przedsiębiorcą przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu niebędącym lokalem przedsiębiorcy albo podczas wycieczki czy pokazu zorganizowanego przez przedsiębiorcę.
Konsument może zrezygnować z umowy bez podania przyczyny. Celem takiego rozwiązania jest umożliwienie konsumentowi zapoznania się z nabytymi od przedsiębiorcy towarami bądź usługami. Odstąpienie od umowy co do zasady nie generuje dla konsumenta dodatkowych kosztów z wyjątkiem kosztów zwrotu towaru. Jeśli przedsiębiorca zgodził się ponieść te koszty lub nie poinformował konsumenta o konieczności ich poniesienia-zwrot towaru odbywa się na koszt przedsiębiorcy.
Jak obliczyć termin na odstąpienie?Konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy w ciągu 14 dni od daty doręczenia mu towaru. Jeśli umowa obejmuje dostawę wielu towarów dostarczanych osobno lub w częściach, 14 dniowy termin na rezygnację z umowy biegnie od doręczenia Konsumentowi ostatniego towaru lub jego części. W sytuacji, gdy umowa obejmuje regularną dostawę towarów przez ustalony czas, to 14 dniowy termin rozpoczyna się od dostarczenia Konsumentowi pierwszego z towarów. W pozostałych przypadkach 14 dniowy termin biegnie od dnia zawarcia umowy.
Jeśli przedsiębiorca nie przekazał konsumentowi informacji o prawie odstąpienia od umowy, to konsument może zrezygnować z umowy bez podania przyczyny w ciągu 12 miesięcy liczonych od dnia upływu 14 dniowego terminu na odstąpienie. Przykładowo, jeśli konsument odebrał towar w dniu 1 marca 2023 r. i nie został poinformowany o przysługującym mu prawie odstąpienia może zrezygnować z umowy do dnia 15 marca 2024 r.
W jaki sposób można odstąpić od umowy?Konsument powinien nadać oświadczenie o odstąpieniu od umowy listem poleconym najpóźniej w 14 dniu od momentu odbioru towaru lub zawarcia umowy. Konsument może złożyć takie oświadczenie drogą elektroniczną, ale tylko wtedy, gdy przedsiębiorca wyraźnie poinformował go o takiej możliwości.
Skutki odstąpienia od umowyW przypadku skutecznego złożenia oświadczenia o odstąpieniu umowę traktuje się jako nigdy niezawartą. Konsument jest zobowiązany zwrócić towar przedsiębiorcy niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od daty odstąpienia. Nie ma takiej konieczności, jeśli przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze towar. Przedsiębiorca natomiast jest zobowiązany do zwrotu na rzecz konsumenta wszystkich otrzymanych w ramach umowy płatności oraz kosztów dostarczenia towaru niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni od daty odstąpienia przy czym przedsiębiorca może wstrzymać się ze zwrotem płatności do czasu zwrotu towaru przez konsumenta.
Wyłączenie prawa do odstąpienia od umowyPrzepisy przewidują pewne ograniczenia w zakresie możliwości rezygnacji przez konsumenta z umowy bez podania przyczyny. Konsument nie może skorzystać z takiego prawa w przypadku umów, których przedmiotem jest np.:
- świadczenie usług, które przedsiębiorca wykonał w pełni za zgodą konsumenta i skutecznie poinformował go o utracie prawa odstąpienia,
- towar nieprefabrykowany, wyprodukowany według specyfikacji konsumenta lub służący zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb.
Autor tekstu: Jakub Piejak